2013. október 21., hétfő

Írott-kő 50

Szint: 2000 m

Ezt a túrát már elég régen kinéztem magamnak. Tavaly nem tudtam menni, mert pont ezen a napon volt a Nahát 90… no, majd idén. A szokott csapat, M. Sz. és Tamás is hajlott a menésre, annak ellenére, h. – mivel Kőszeg az ország túlsó végén van – nagyon durván hajnalban kellett kelni.
Én pl. 3-kor keltem, igen 3-kor, és igen, ez szerintem is durva… kisebb-nagyobb fennakadások után végül is sikerült 4:30-kor elindulni Budaörsről.
Elég eseménytelen út után – amelynek egy részét én végigaludtam – megérkeztünk Kőszegre, én még parkolás előtt gyorsan beszaladtam a rajtba… majd a rajtasztalnál találkoztunk a fiúkkal, pont 7 óra volt, de minket még elengedtek, innentől nem megy több ötvenes, hallottam az egyik rendezőt. Az 50-es távon 6-tól 7-ig volt rajt, a szintidő pedig 12 óra, ennek ellenére az itiner tartalmazott egy időbeosztást, h. melyik ponton mikor kell lenni, ami szerint 6-ig kellett volna célba érni… az első pontra pedig 6:25 és 7:00 között, ami elég nehézkes lett volna, lévén, h. 7:01-kor indultunk el. Ez később adott okot némi vitákra.
Rögtön a rajtban felfedeztem, h. a fényképezőgépem akkuja teljesen lemerült... a zsákomba süllyesztettem, így minden kép, amit a beszámolóban láttok, M. Sz. felvétele, köszönettel.
Az első pont az Óház-tetőn volt, ahová rögtön rengeteget kellett menni felfelé… egyelőre még nem volt gond, lenyűgözött, h. milyen szép színes az őszi erdő.
Már fenn, a kilátónál jöttem rá, h. ja igen, én már itt jártam, életem eleddig egyetlen kőszegi-hegységbeli túráján…

A túrán rengeteg volt a gesztenye, de tényleg rengeteg. Az út mentén, de gyakran egész hegyoldalakon gesztenyefák álltak, amelyekről éppen bőségesen hullott az érett gesztenye. A helybéliek autóval, biciklivel, gyalog rohanták meg az erdőt, h. gesztenyét szedjenek. Mi sem tudtuk megállni, h. időről-időre le ne hajoljunk egy-egy szép példányért. Tamás meg egyenesen marokszámra szedte őket, mert Lompika (Lompika, az a pele, ha esetleg nem elékeznétek) igencsak szereti a gesztenyét. Én is, tehát én a sajátjaimat a zsebembe halmoztam.
A következő pontig, Velemig már jelentős mennyiségű gesztenyét sikerült összegyűjteni, ami azért jó, mert a túra hátralevő részében cipelhettük… Velemben a pont az alkotóházban volt:

Itt kaptunk vajas/zsíros kenyereket lilahagymával, illetve teát, ami eléggé jellegzetes volt, de meleg, jólesett, megittam. Mentünk tovább, tudván, h. ide még visszatérünk. Az erdei utak szépek voltak:

Mi szedegettük a gesztenyéket, beszélgettük, egyszer csak utánunk szólnak: ti a 35-ön vagytok? Nem, az 50-en, feleltük, akkor jó, mondták ők, és lefordultak balra. M. Sz. rövid vizsgálódás után kiderítette, h. bizony az 50-es táv is lefordul arra a kék+ jelzésen… sebaj, vissza, fordulás, tovább.
A bozsoki ponton felvilágosítottak minket, h. a kék háromszög helyett kék sávokat festettek fel, azon menjünk. Számomra érdekes rész felé tartottunk, a Kalapos-kőhöz, ahol viszont tényleg nem jártam még soha, de most nagyon tetszett:

A köveket elhagyva M. Sz-nek eszébe jutott, h. itt fel kellene írni valami ellenőrzőszámot, így visszamentünk. Aztán megkezdtük az emelkedést az Írott-kőre. Ez a Dunántúl legmagasabb pontja, és én igencsak meg is éreztem. Nem tudtam menni felfelé még úgy sem, ahogy egyébként szoktam. Mentem én, csak a szokottnál is lassabban. Nem tudom, h. vajon az elmúlt két hétvége hosszabb túrái, a hajnali 3 órás kelés, a hét során zajló marhavágás, vagy mindhárom együtt (ez utóbbit tartom legvalószínűbbnek) tett be nekem, de elég megfontolt tempóban haladtam felfelé. Elhamdulillah a fiúk rendesek voltak, és megvártak.
Ezen a szakaszon nekem különösen tetszett az, h. egy csomó gyönyörű légyölő galócát láttunk. Ezt a gombát különösen szeretem, no nem megenni (azt NE próbáljátok meg), hanem csak gyönyörködni benne:

Nem én szedtem le, valaki már felrúgta szegényt:

Fenn Írott-kőn felmentünk a kilátóba:

Aztán megettünk egy szendvicset, és megindultunk lefelé Velembe. Egy idő után szembe jött velünk egy pár, ez itt a piros jelzés, kérdezték. Hát persze, feleltük a legnagyobb magabiztossággal, aztán M. Sz. mégiscsak megnézte a GPS-t, és kiderült, h. nem, ez itt NEM a piros jelzés, már egy bő 500 m óta nem… a jobbra lefelé leágazó keskeny ösvényt bizony benéztük, s mentünk tovább a széles szekérúton. Ismét vissza… de legalább megelőztük, h. gyakorlatilag a teljes utánunk jövő mezőny rossz irányba menjen. Mert ez a leágazó tényleg jó nehezen észrevehető.
Velemben megint ittunk teát, féltávnál voltunk, de én iszonyat fáradtnak éreztem magam. Innen fel kellett menni a Szent-Vid kápolnához, mát fenn döbbentem rá, h. itt is jártam már azon a bizonyos túrán. A következő pontra, a Stájer-házakra, határozottan emlékeztem. Amikor megérkeztünk, a pontőr hölgy rendkívül kioktató módon közölte velünk, h. a pont már 14 órakor bezárt (mi mintegy 20 perccel később érkeztünk), és h. figyeljünk oda, mert ők „puszta szívességből” maradtak itt tovább, és különben is, nem fogunk beérni 6-ig, akkor pedig nem sikerült nekünk a túra. Elég megdöbbentett ez minket, mert ilyet még soha, egyetlen túrán sem tapasztaltunk… a kiírásban nem volt benne, h. „rajt 6-kor, saját idő terhére 7-ig”, márpedig a 7-es rajttól számított szintidőben még nagyon bőven benne voltunk. Ha tudtuk volna, h. a 7-es rajt csak saját idő terhére lehetséges, el sem jövünk. Nem azért keltünk hajnalban és autóztunk át a fél országon, h. mint az alfelen lőtt vadkan, végigrohanjunk a távon 11 óra alatt, hanem akkor már felmentünk a kilátókba, körülnéztünk, fotóztunk. A 12 órás, kiírt szintidőt így is tartottuk egyébként. Mindegy, túltettük magunkat a dolgon, a pontőr bácsi kínált minket almával, elvettünk egyet, és mentünk tovább meghódítani a Tábor-hegyet, ami nekem már nagyon nem esett jól, de azzal bíztattam magam, h. ez után már csak egy nagyobb felfelé lesz, vissza az Óház-tetőre.
A Tábor-hegyen ellenőrzőkódot kellett leírni, aztán igyekeztünk tovább a Paradicsomos nevű pontig, amiről senki nem tudta, miért is hívják Paradicsomosnak. Az utolsó szakasz le a pontig egy brutálisan meredek lejtő volt, viszont különleges élményt tartogatott. Én még soha nem láttam a természetben, vadon cikláment, csak cserépben, meg a virágárusnál. Azt tudtam, h. a Kőszegi-hegységben van, de most először találkoztam vele teljes valójában:

Sajna Tamás eddigre már lerohant a pontra a lejtőn, így nem látta a ciklámeneket, de később az árokparton találtam még egyet, így ő sem maradt ki belőlük teljesen.
A Paradicsomos ponton nagyon kedves pontőr fogadott, szó sem volt arról, h. ő már bezárna, vagy menne bárhová is, azt mondta, még 12 ember van mögöttünk, ha nem szálltak ki…
A következő pontig, a Hétforrásig elég eseménytelen út vezetett, kivéve egy brutális lejtőt, ami csak úgy a semmiben, mindenféle út nélkül vezetett le a hegyoldalban, a túra saját, fehér pötty jelzésén. Leérve utána hosszú kilométereken keresztül az enyhén emelkedő betonúton mentünk, egy idő után ez elég unalmas lett, alig vártunk már, h. a pontra érjünk. A ponton ismét megcsodáltuk a hét kifolyón kiömlő forrást, és ittunk is belőle:

A pontőrök ismét közölték, h. kicsúsztunk a szintidőből, pedig ismét nem. Ettől függetlenül nem időztünk sokáig, indultunk tovább, mert bevallom, én például eléggé zavarban voltam attól, h. ilyen nyilvánvalóan zavartunk pár embert az ottlétünkkel. Hiába mondták ők, h. mi már kicsúsztunk a szintidőből, a maradék 5 km-re még több mint másfél óránk volt ekkor… de tudtuk, h. az Óház-tetőre még felfelé kell menni. Pár száz méter sík után ez a „felfelé” két brutális emelkedőben valósult meg, de végül is könnyebb volt, mint vártam, simán felértünk elhamdulillah. A pont ismét csak bezárt már, hiába voltunk még bőven belül a szintidőn, és amikor M. Sz. az ottmaradt két kistányér hagymára és pár kenyérre mutatva megkérdezte tőlünk: „Kértek valamit?”, a pontőr gyorsan közbevágott: „Nem kenünk már semmit, már zárva vagyunk!”
Komolyan én éreztem magam zavarban, h. ennyi problémát okoztunk nekik… csak azt nem tudom, h. akkor miért nem pontosítják a kiírást, mert akkor (a) el sem jövünk, vagy (b) úgy megyünk, h. 11 óra a szintidő, és nem úgy, h. 12…
Egyébként amúgy sem kértünk volna semmit, mentünk tovább, még világosban be akartunk érni. Innen már a reggelről ismerős úton haladtunk, ez is egy nyeles túra, mondta M. Sz., az utolsó erdei szakasznál kicsit bukdácsoltunk a félhomályban, de aztán leértünk az aszfaltra, és hamarosan benn is voltunk a célban, valóban nem sokat, csak 15 percet hagyva benn a szintidőből.

Végül is a célban nem vetettük fel a pontosítás kérdését (t.i. most 11 v. 12 óra a szintidő, és ha 12, akkor a pontok miért zártak be hamarabb, ha meg 11, akkor miért nem az van a kiírásban), mert a célban olyan leírhatatlan kedvességgel fogadtak minket, mintha egy teljesen másik túrán lennénk (ugyanúgy, ahogy a velemi és a Paradicsomos pontos is nagyon kedvesek voltak). Szendviccsel, üdítővel kínáltak, nekem a szalámis zsemle helyett kentek külön csak vajasat, és még három „pucér” zsemlét is a hátizsákomba gyömtek. Tényleg annyira kedvesek és vendégszeretők voltak, h. elfeledtették a korábbiakat, ezt ez úton is nagyon köszönöm. Ezért végül is nálam jó érzésekkel zárult ez a túra, ezért, és a gyönyörű táj miatt, ahol nagyon ritkán járok. Hogy jövőre jövünk-e, abban nem vagyok biztos, mert nekünk azért ez nagyon messze volt – főleg, ha tényleg 11 óra a szintidő, azért autózni 5-6 órát, h. körülnézés nélkül rohanjunk végig, nem éri meg. Pedig ezért a tájért megérné…